måndag 29 april 2013

Läsprojekt svenska v.17-22

Hej! Här kommer planeringen för läsprojektet. Har redna lagt ut den i facebookgruppen, men vet att en del föredrar att kolla här! Hoppas att alla har kommit igång med sin läsning ordentligt nu!

Klicka här: Läsprojekt svenska v.17-22

fredag 26 april 2013

Gratis sommaraktiviteter!


Sollentuna Summer Camp 8 – 12 juli

En vecka fylld av aktiviteter för barn och unga som är hemma på sommarlovet. Kultur- och fritidskontoret bjuder in eleveri åldern 9 – 15 år att prova på våra olika verksamheter helt gratis. 

Affischer och flygblad delas ut i skolorna under vecka 19.


/Ingrid Román, Kultur- och fritidskontoret

onsdag 24 april 2013

Idrottsdag onsdag 8/5


Onsdag 8 maj är det idrottsdag med friidrott på Sollentunavallen. Du kommer att få tävla i längd, höjd, 80 m och kula. I slutet av dagen har du också möjlighet att delta i ett lopp över 800 m. Det är dock frivilligt. Självklart stannar alla och hejar på de som deltar i loppet.

Du behöver ha med dig matsäck, vattenflaska och kläder efter väder. Tänk på att det kan vara kallt och blåsigt på vallen när det är dåligt väder!

Plats: Sollentunavallen

Bussar dit: 8.22 från Runstigen till Sollentunavallen 7A och 7B
8.38 från Runstigen till Sollentunavallen 8A och 8B
8.53 från Runstigen till Sollentunavallen 9A och 9B

Bussar hem: 13.06 från Sollentunavallen till Runstigen 7A och 7B
13.27 från Sollentunavallen till Runstigen (byte i Norrviken) 8A och 8B
13.35 från Sollentunavallen till Runstigen 9A och 9B (OBS! 607 mot  
Danderyd, byte vid Malla Silverstolpes väg till 520X mot Viby)           


7A
7B
8A
8B
9A
9B
9.00-9.30
längd 1
längd 2




9.30-10.10
kula 1
kula 2
80 m 1
80 m 2
längd 1
längd 2
10.10-10.50
80 m 1
80 m 2
längd 1
längd 2
höjd 1
höjd 2
10.50-11.30
lunch
lunch
kula 1
kula 2
80 m 1
80 m 2
11.30-12.10
höjd 1
höjd 2
lunch
lunch
lunch
lunch
12.10-12.50
800 m
800 m
höjd 1
höjd 2
kula 1
kula 2
12.50-13.15


800 m
800 m
800 m
800 m



Med förhoppning om en trevlig idrottsdag!

Sara W

måndag 22 april 2013

Utvärdering Massmedia

Nu kan ni gå in och utvärdera arbetsområdet Massmedia. Glöm inte att dela er utvärdering med Maggan och Johan! Dokumentet finns här!

onsdag 17 april 2013

Utedag med temat Från motorväg till våtmark


Hej, här kommer det lite information om vår dag på Naturskolan, tisdagen den 23/4. Vi samlas där kl. 9 och avslutar dagen ca kl.13.30.

/Sarah Ekbom


Dagens innehåll
Vi följer vattnets väg från motorväg, via bäck, våtmark ned till sjön Ravalen. Vi hämtar vatten och mäter vattnets elektriska ledningsförmåga. Hög ledningsförmåga betyder att vattnet kan vara förorenat av olika salter eller vara näringsrikt. Vi kommer att jobba med följande frågeställningar:
  • På vilka sätt påverkar motorvägen respektive jordbruket vattnet i Ravalen?
  • Hur kan en våtmark göra vattnet renare?
  • Småkrypen vi hittar i vattnet, hur visar de oss vilken kvalitet vattnet har?
Förberedelser
  • Repetera: 1) vattnets kretslopp, 2) att saltvatten leder elektrisk ström bättre än saltfritt vatten
  • Förklara: 3)molekyl, 4)jon, 5)näringsämnen (till växter), 6)näringsrikt vatten, 7)övergödning
  • Dela in klassen i högst sex stycken olika grupper.
Länkar:
www.oxunda.com fakta och nyheter om sjöar längs utloppet, karta över vattendragen
http://www.bioresurs.uu.se/myller/ där kan man hitta fina bilder på djur i sjö och å.
www.sollentuna.se/naturskolan allmän lärarguide, matsäckstips, kopplingar till kursplaner.
http://www.ur.se/Tema/Fatta-katastrofen dokumentärer och uppgifter bl a utifrån vatten.
Utrustning
Kläder efter väder, vi är ute nästan hela tiden. Ordentlig lunchmatsäck som kan ätas ute, gärna en frukt att äta när vi samlas på morgonen. Stövlar är bra med tanke på att vi jobbar vid vattnet. Ta gärna med extrasockor i ryggsäcken. Kanske en kamera för klassens dokumentation av fynden.
Hälsningar från Naturskolan i Sollentuna

Utflykt till The Beach 25/4


Torsdag 25/4 är det dags för hela idrottsprofilen 6-8 att åka på utflykt till beachvolleyhallen The beach i Södertälje.

Vi samlas vid entrén på skolan senast 8.00, tar bussen 8.08 från skolan och pendeltåget 8.21 från Norrviken. Vi beräknar att vara tillbaka ca 13.50. Då slutar ni för dagen.

Ni behöver ha med er idrottskläder, vattenflaska, duschgrejer, en frukt eller macka till mellanmål innan vi börjar spela och en större matsäck för att kunna fylla på med energi när vi har spelat klart. Skor behövs inte, eftersom vi spelar barfota i sanden.

Vi ser fram emot en trevlig dag!

Sara och Pelle

fredag 12 april 2013

Massmedia uppgift 4: "Referat"

Referat  - Att återge något man har läst, hört eller sett i koncentrerad form!

Varför ska man kunna skriva referat? Referat ingår ofta  i rapporter, artiklar och utredande texter som bygger på att man samlat in information från olika källor. Mycket bra att kunna när du ska skriva uppsatser i olika ämnen både i grundskolan, gymnasiet och universitetet.  

Välj ut en debattartikel eller nyhetsartikel som du skriver ett referat av! Du gör alltså ett sammandrag av det viktigaste i texten. Döp dokumentet till namn och "Referat" och dela senast v.16. Se sidan 101 i boken Genrekoden. 

 Hur skriver man referat?

1. Läs texten ordentligt och slå upp ord du inte förstår.
2. Plocka ut det viktigaste: Skriv alltid textens rubrik, författare, var texten kommer i från och datum för artikeln.
3. När du skriver: Tänk på att inte skriva av meningar från texten.
4. Ange källan i inledningen.T ex så här "Margareta Liljequist skriver i  Skolnytt nr 4 2013 om språkrigtighet under rubriken "Särskrivning eller sär skrivning?".
5. Referatmarkera: Du måste alltid skriva vem som har har skrivit eller sagt det du skriver.
T ex: "Margareta skriver/ anser/försäkrar/ anser/ menar/säger/tycker/påpekar/belyser/ att...."
eller "Skribenten berättar/vill säga att..."
6. Citat: Om något är speciellt viktigt i texten kan man citera d v s ordagrannt skriva av och markera detta inom cittatecken"...".

Övningar och exempel på referat hittar du här:
Övningar och instruktioner 
Exempel på ett referat 
http://läxhjälp.nu/guider/svensktexter/skriva-referat/ 
 

  Viktigt att tänka på!

•    Syftet är att återge det viktigaste från texten.
•    Man anger alltid källan, oftast i inledningen.
•    Referatet är alltid betydligt kortare än
ursprungstexten.
•    Man referatmarkerar.
•    Språket är formellt.
•    Ibland citerar man, det vill säga man återger
exakt det som står i texten. Då används
citattecken.
•    Presens används ofta