måndag 26 november 2012

Uppgift 4 Läslogg Svenska


Läsprojekt år 7 v 48 - 49, I taket lyser stjärnorna

v 49 - läs s 157-195

10. a) Ur vems perspektiv är boken skriven (vem berättar)?
      b) Vilken betydelse har berättarperspektivet för oss, 
och hur skulle berättelsen påverkas om det var skrivet ur någon annans perspektiv? 
Svara genom att ge exempel på hur någon/några händelser ur ett annat perspektiv!

11. Hur tycker du man ska bete sig mot en vän som varit med om något jobbigt? 
(Ge gärna förslag på hur du skulle göra om du hade en vän som hade det jobbigt.
 Hur du skulle vilja att andra gjorde om du hade det jobbigt.)

12. Vad tycker du är det bästa med boken så här långt? Motivera! "Jag vet inte" är inte ett giltigt svar;)

13. Hur skulle du förklara vad boken handlar om med ett eller två ord? 
(Det brukar man kalla för en boks tema.)

Dela din läslogg med en kamrat och diskutera vad ni behöver bearbeta.
T ex språket eller hur man väver in/speglar frågan i svaret.

fredag 23 november 2012

Rektorsbrev November


2012-11-22

Rektorsbrev November 2012

Hej,


Terminen är i full gång och överallt pågår det spännande arbeten inom olika ämnen. Den här veckan har vi bl a inlett ett samarbete med en skådespelare och en dansare inom ett projekt för Skapande skola. De kommer under tre veckor att arbeta med våra elever i åk 3 tillsammans med klassernas lärare under temat Bortom Polstjärnan. Projektet är ämnesövergripande och integrerar ämnena svenska, SO och dans.

Runbacka skolor deltar även i år i Läkarmissionens Aktion Julklappen, som är ett fint sätt för våra barn att sprida glädje till andra och samtidigt lära sig mer om hur jämnåriga har det i andra delar av världen. Idag skickade vi iväg ett par hundra julklappar till barn i Östeuropa med bl a blyertspennor, skrivhäften, tandborstar och färgkritor. Tack till alla elever, personal och föräldrar som varit med och bidragit. 


Aktion Julklappen kan ni läsa mer om på http://www.lakarmissionen.se/portal/page/portal/lakarmissionen.

Vår satsning på inomhusmiljön fortsätter. Under höstlovet fick Odens förskoleklass och
1b nya möbler av ljuddämpande material. Fastighetsförvaltningen har haft en översyn
och åtgärdat vissa saker med skolans ventilation och vi har nu fått klartecken att den är godkänd. Vi håller också på att se över utomhusmiljön och under den här veckan kommer all utomhusbelysning på Runbacka som inte fungerar att åtgärdas. 
Tyvärr har några skolor haft problem med bilinbrott på sina parkeringar. Vi vill därför påminna er om att inte lämna värdesaker synliga i bilen.


Skolinspektionen

Vi har nu fått Skolinspektionens tillsynsbeslut, som ni kan läsa om i bifogat brev till er vårdnadshavare. Under inspektionen besökte de undervisningen, genomförde intervjuer, granskade alla skolans dokument, följde upp skolans resultat och utvecklingsarbete. Skolinspektionen är mycket nöjda med vår verksamhet och lyfter i själva beslutet särskilt fram skolans systematiska kvalitetsarbete som utgår från en uppföljning och utvärdering av skolans kunskapsresultat och resultat av skolans värdegrundsarbete samt skolans ökade måluppfyllelse de senaste tre åren. Rapporten de skriver är en avvikelserapportering d v s de lyfter fram det som skolan ska förbättra. Skolinspektionen pekar på två områden som de vill att vi arbetar med. Det ena är att vi förbättrar elevernas inflytande på arbetssätt, arbetsformer och undervisningens innehåll och det andra är att vi ska redovisa hur vi använder de nationella proven som ett stöd för en rättvis och likvärdig bedömning och betygssättning.

InfoMentor årskurs 1-9

Nu är det dags för vårdnadshavare och elever i åk 1-9 att få inloggninguppgifter till InfoMentor - användarnamn, lösenord och engångskoder. Vi ber er att vara rädda om dessa och aldrig låna ut dem till andra samt att förvara dem så att obehöriga inte kan komma åt dem. Vårdnadshavare som har fler barn på skolan behöver endast en inloggning. Inloggningsuppgifter kvitterar ni ut hos mentor från och med tisdagen den 20/11. En vårdnadshavare kan hämta ut inloggningsuppgifter och engångskoder till den andra vårdnadshavaren om man har med en fullmakt.
Engångskoder behövs för att komma åt Utveckling och lärande samt Mina inställningar. För sjukanmälan, frånvaro, schema etc behövs bara användarnamn och lösenord. Första gången ni loggar in ber vi er att fylla i alla era uppgifter (epost, adress, mobilnummer etc).

Loggar in gör ni på www.infomentor.se


Många av er föräldrar var på vårt föräldrainformationsmöte om InfoMentor. För er som inte var här eller som vill läsa mer så hittar ni information för föräldrar på www.iup.nu. 


Har ni frågor eller funderingar mejla skolans IKT- ansvarig Erik Jaråker: erjan_s@edu.sollentuna.se


Frånvaroanmälan

Vi håller på att se över våra rutiner för meddelande till hemmet när en elev inte kommer till en lektion och inte är frånvaroanmäld av vårdnadshavare. Det är oerhört viktigt att ni som vårdnadshavare senast kl 7.45 anmäler om ert barn inte kommer till skolan. För oss underlättare det om ni som har barn i åk 1-9 gör det via InfoMentor.

Om en elev i de yngre åren F-3 inte kommer till skolan och inte är frånvaroanmäld så
ringer mentorn till vårdnadshavare kl 8.30. Om en elev i åk 4-9 inte kommer och inte är frånvaroanmäld skickas ett sms till er via InfoMentor när lektionen slutar. Det är därför viktigt att ni har lagt in rätt mobilnr i InfoMentor. Närvaron kontrolleras varje lektion.


Påminnelse om förkortad skoldag för elever i åk 5-9 den 27/11


Redan i föregående rektorsbrev fick ni information om vi istället för en hel studiedag i oktober valt att korta av två skoldagar. Den sista av dessa avkortade skoldagar för åk 5-9 är nu på tisdag den 27/11 då eleverna i åk 5-9 slutar kl 12.30. Lärarna kommer då att delta i en kommungemensam föreläsning om betyg och bedömning. Fritidsklubben är öppen för de elever som är inskrivna där.


Öppettider för fritidsklubben under jullovet

Vi vill påminna om att fritidsklubben för elever i åk 4-6 kommer att vara stängd mellan jul- och nyår och öppnar återigen den 2 januari.

Sollentuna bästa skolkummun i Stockholms län


Lärarförbundet har utsett Sollentuna till bästa skolkommun i Stockholms län. Kriterierna som ligger till grund för utmärkelsen är till exempel resurser till undervisningen, antal utbildade lärare, lärartäthet, friska lärare, lärarlöner, andel barn i förskola, betygsresultat
– genomsnittligt meritvärde i årskurs 9, betygsresultat i förhållande till förutsättningarna, andel elever som är godkända i alla ämnen årskurs 9, andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 4 år samt andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier. 


Läs mer på: http://www.sollentuna.se/Nyheter/Nyheter/NYHET---Barn--utbildning/Lanets-basta- skolkommun/


Det är tack vare våra duktiga medarbetare som arbetar i Sollentunas skolor, elever, föräldrar, politiker och tjänstemän som vi har kunnat nå så goda resultat. Vi är mycket stolta över utmärkelsen!


Med vänliga hälsningar,

Annika Holmgren
Rektor och förskolechef Runbacka skolor och Fenix

Information till föräldrar från skolinspektionen


Till vårdnadshavare
Skolinspektionen har granskat ditt barns skola.
Vi har tittat på och bedömt Runbacka skolors verksamhet för att se om den uppfyller de krav som ställs i lagar och regler för skolan.
Vårt helhetsintryck av Runbacka skolor är att bedriver en verksamhet som i flera avseenden uppfyller de nationella kraven. Skolans elever uppfattar skolan som trygg.

Skolan har under de senaste åren ökat andelen elever som når kunskapskraven i samtliga ämnen. Arbetet med att identifiera, åtgärda och följa upp elever i behov av särskilt stöd har förtydligats. Det systematiska kvalitetsarbetet utgår från skolans kunskapsresultat och resultatet av skolans värdegrundsarbete och bedöms fungera väl för att utveckla skolans verksamhet.
På några punkter måste skolan förbättra sig:
  • Skolan måste se till att eleverna ges reellt inflytande på arbetssätt, arbetsformer och undervisningens innehåll.
  • Skolan måste i större utsträckning använda de nationella proven som ett stöd för en rättvis och likvärdig bedömning och betygssättning.
Ta gärna kontakt med rektor och lärare för att diskutera granskningen och resultatet. De kan berätta om hur de ska åtgärda bristerna.

Vill du läsa hela tillsynsrapporten hittar du den på www.skolinspektionen.se

De bedömningsområden som Skolinspektionen granskar följande:
  • Elevernas utveckling mot målen
Här granskar vi hur rektor och lärare arbetar med elevers lärande samt för att skapa en trygg miljö på skolan.
  • Ledning och utveckling av utbildningen
Här granskar vi hur rektor leder skolan och hur rektor och lärare arbetar för att utveckla kvaliteten i skolans verksamhet.
  • Enskild elevs rätt – Tillgång till utbildning
Här granskar vi att alla elever får den undervisning och det stöd de har rätt till.
Skolans resultat, såväl när det gäller elevernas kunskaper som värdegrundsarbetet, utgör viktiga underlag i bedömningen av ovanstående områden.
Skolinspektionens uppdrag syftar till att bidra till alla barns och elevers lika rätt till en god utbildning i en trygg miljö, där alla når minst godkänt i alla ämnen. Läs mer om oss på www.skolinspektionen.se.


Med vänlig hälsning

Marita Bergman
Undervisningsråd

torsdag 22 november 2012

Halv studiedag

Tisdag 27/11 slutar eleverna kl 12.30 eftersom det är halv studiedag

tisdag 20 november 2012

Viktigt!

Till föräldrar och elever

Information om inloggning i Info Mentor

Nu är det dags för er och era barn att få era inloggninguppgifter till InfoMentor - användarnamn, lösenord och engångskoder. Vi ber er att vara rädda om dessa och aldrig låna ut dem till andra samt att förvara dem så att obehöriga inte kan komma åt dem. Vårdnadshavare som har fler barn på skolan får en inloggning som gäller för hela familjens barn. Inloggningsuppgifterna kvitterar ni ut hos mentor från och med tisdagen den 20/11. En vårdnadshavare kan hämta ut inloggninguppgifter och engångskoder till den andra vårdnadshavarens om man tar med en fullmakt.

Engångskoder behövs för att komma åt Utveckling och lärande samt Mina inställningar. För sjukanmälan, frånvaro, schema etc behövs bara användarnamn och lösen.  Första gången ni loggar in ber vi er att fylla alla era uppgifter (epost, adress, mobilnummer etc).

Loggar in gör ni på www.infomentor.se

Många av er föräldrar var på vårt föräldrainformationsmöte om InfoMentor. För er som inte var här eller som vill läsa mer så hittar ni information för föräldrar på www.iup.nu



Har ni frågor eller funderingar mejla skolan IKT- ansvarig Erik Jaråker: erjan_s@edu.sollentuna.se


Edit: Följande tider passar bäst att hämta (där är jag eller Maria på i lärarrummet): Måndag: 9-9.30, 12-12.45, 14.30-15.50
Tisdag: 10-11 (Sen är lärarna borta tisdag em för fortbildning)
Onsdag: 10-11, 12.20-13, 14.15-16.30 (men vi har möte från kl 15.10)
Torsdag: 9.50-12, 13-14
Fredag: 13.45-14.30


måndag 19 november 2012

Uppgift 3 Läslogg Svenska


Läsprojekt år 7 v 47- 48, I taket lyser stjärnorna

Läs s 106-156, klart v 48

7. Vem är det som hjälper mamman innan hon åker in på sjukhuset? 
Vad tänker Jenna, och vad tänker du, om det? Ta med citat från boken som visar
hur hon tänker.

8. Ullis har en fest, som Jenna inte vill gå på. Varför? Och varför ändrar hon sig sen? 
Berätta också vad som händer på festen! Ta med citat från boken.

9. Försök beskriva hur boken är skriven. Är det t ex mycket eller lite dialog, hur är språket, finns det mycket person- och miljöbeskrivningar, tycker du att boken är händelserik, osv. 
Motivera dina svar med minst tre exempel från boken!

Klassråd 19/11

Klassråd 19/11 7A

Dagordning:

1. Val/lottning av ordförande och sekreterare till nästa råd
Ordförande: Ida Sekriterare: Elin

2. Uppföljning av senaste klassrådet
Får inte stanna i stan efter en utflykt utan ger läraren en lapp eller en förälder mejlar.

3. Information från matråd och elevråd
Sara har beställt mer bollar till valhall
Mer utflykter

4. Mentorer informerar
Skolinspektionens besök:
klagat på att eleverna inte får vara med och bestämma så mycket
Nationela proven stämmer inte så bra med slutbetygen

5. Övriga frågor
Inga



Ordförande: Tobias K
Sekreterare: Anna

onsdag 14 november 2012

Toppenbra sida för elever!


Hur skriver man en labrapport??
Hur skriver man en krönika??

Studieteknik mm mm

Idrottsbloggen

Påminnelse från Sara:

All info rörande idrottsprofil och idrott hittar ni på idrottsbloggen:  runanidrottsprofil.blogspot.com

måndag 12 november 2012

Onsdag: Utflykt till satelliten

På onsdag morgon ska idrottsprofilen ha utflykt till satelliten.

Bussen går 08.21 och man är tillbaka kl 10.45 för lunch på skolan

söndag 11 november 2012

Uppgift 2 Läslogg Svenska

Läsprojekt år 7 v.46 - 47, I taket lyser stjärnorna

Läs  51-105, klart v 47
(Fortsätt skriva i samma läsloggsdokument som du skapade förra veckan.)

4. Hur tycker du att Jennas förhållande till sin mormor verkar vara? 
Beskriv och förklara hur du tänker! Tänk på att ha stöd i texten och ge exempel.

5. Berätta om Susanna och hur vänskapen med Jenna ser ut och utvecklas. 
Vad händer, och varför? Hitta också ett citat där Jenna visar hur hon tänker om Susanna 
(ange sida).

6. Berätta vad du får veta om Jennas pappa! 
Skriv också vad du tänker om honom som pappa.

Hur man kan börja egna reflektioner i läsloggen:
Jag förstår inte...
Jag lägger märke till...
Jag undrar...
Det påminner mig om att...
Jag tror att...
Jag är förvånad över att...
Jag skulle vilja veta...
Jag inser att...
Det viktiga här är att...
En konsekvens av... skulle kunna vara....
Jag är inte säker...
Fastän det verkar...
Jag förstår inte varför...
När jag läser det här så tänker jag...
Något jag reagerar på är....
Om jag var i samma situation skulle jag...


torsdag 8 november 2012

Sjukanmälan

Bara en påminnelse om att ni föräldrar måste ringa och sjukanmäla ert barn varje dag såvida ni inte första dagen talat om att han eller hon blir hemma x antal dagar.

Ring på: 626 16 08

onsdag 7 november 2012

Uppgift 1 Läslogg Svenska


Läsprojekt år 7 v 45-46, I taket lyser stjärnorna
Uppgifter till boken
Skapa ett dokument. Skriv Läslogg I taket lyser stjärnorna och ditt namn högst upp.
 Dela dokumentet med mig och svara på frågorna 1-3  (s 3-50), klart v 46.

1. I första kapitlet lär du känna flera personer i boken. 

Hitta och skriv ner citat som visar vad Jenna tänker och känner om Ullis, sin mamma och Sakke. 
Notera vilken sida du tog citaten från (efter citatet). Skriv gärna en egen kommentar till citaten!

2. Det finns vissa oskrivna regler för om man ska "vara någon" på Jennas skola. 
Känner du igen dem från din skola/verklighet? 
(De behöver inte gälla just dig, men du kanske märkt att de gäller för andra.)

3. Hur tänker och känner Jenna inför sin mammas sjukdom? 
Reflektera också över hur du ser på hennes tankar!

måndag 5 november 2012

Påminnelse

Kom ihåg att anmäla er om ni vill komma på informationsmötet om det nya frånvaro- och IUP-systemet.

(se nedan)