måndag 18 mars 2013

Massmedia uppgift 3 " Skriva insändare"

Insändare v.12-14

Ibland behöver man kunna uttrycka sin åsikt och ta ställning till något! Då är det viktigt att kunna motivera varför du tycker som du tycker. Du kan lättare påverka andra med hjälp av bra argument. 

Många tidningar har en insändarsida dit vem som helst kan skicka in sina bidrag. I en insändare säger du vad du tycker i en speciell fråga. Man kan också skriva en insändare och bemöta vad någon annan har sagt eller tyckt. 

Du ska nu få skriva en insändare som ska skickas in till Sollentunas lokaltidning. De insändare som publiceras kommer att belönas med ett pris från skolan. Enda kravet är att det ska vara om något som du vill ändra på i kommunen. T ex vad gäller aktiviteter för ungdomar, lokaltrafik etc.
Din insändare ska vara bearbetad och klar torsdag v.14. Glöm inte att ge och ta emot respons i vanlig ordning.


En insändare är relativt kort och handlar ofta om ett aktuellt ämne. Typiskt för en insändare är att:  

1. Man tar ställning i en fråga t ex man är för eller mot keps på lektionerna.

2. Den innehåller en inledning där man börjar med att presentera sin åsikt eller "problemet" man vill ska lösas. Man berättar om bakgrunden eller orsaken till varför man tycker som man tycker.

3. Den innehåller en avhandling där man presenterar ca 2-3 argument till varför man tycker att problemet ska lösas. Gärna argument som är baserade på fakta, egna  erfarenheter eller känslor.

4. Den innehåller ett motargument där man talar om vad man vet som talar mot det man själv säger och sedan en avslutning där man avslutar med sitt starkaste argument samt talar om hur man tycker att problemet ska lösas och av vem.

5. Den innehåller en lockande rubrik och skrivas under med en passande signatur eller ett namn.

Lycka till!

Respons muntligt i grupper om ca 4 elever v.15

1. Lockar rubriken till läsning?
2. Vilken är åsikten? Framgår den tydligt eller bör den förtydligas?
3. Vilka argument förs fram? Finns det faktaargument, känsloargument och erfarenhetsargument?
Finns det viktiga argument som du saknar?
4. Finns det motargument? Vilka då i så fall?
5. Vad tycker du om avslutningen? Får man veta hur problemet ska lösas och vem som ska göra det?
6. Vad tycker du om insändaren? Ge exempel på något som är bra och något som kan förbättras.
7. Titta på språket och strukturen? Hur ser stavningen och meningsbyggnaden ut? är texten indelad i stycken? Dessa saker kan du markera i texten och endast nämna muntligt.
8. Finns det en passande signatur?


Tillägg från Johan, SO-betygskriterier:
Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med enkla/utvecklade/välutvecklade resonemang och till viss del/relativt väl/väl underbyggda argument och kan då i viss/förhållandevis stor/stor utsträckning växla mellan olika perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar